Water / Víz 2014.12.04. 09:45, Zoe Jones
A 2005-ben készült kanadai-indiai film egyszerre romantikus és tragikus.
Egy kislány, Chuyia életéből kiragadott rövid időszakon keresztül megismerhetjük az indiai özvegyasszonyok szomorú sorsát: ha elveszítették a férjüket (akit - ahogyan Chuyia esetében is - néha nem is ismertek, hiszen alig egy-két alkalommal láthatták), három út állt előttük. Feleségül mehettek a férjük öccséhez, élve elégethették magukat a házastársuk halotti máglyáján vagy pedig elvonulhattak egy ashram-nak nevezett, mindentől elzárt házba, ahol különböző korú özvegyasszonyok között élték le a hátralevő éveiket, szegénységben, magányban, folyton a bűnbocsánatért imádkozva. Miért kellett bűnbocsánatért imádkozniuk? Mivel a hindu hit szerint a férj halála a feleség bűnei miatt következett be.
Chuyia-t az édesapja viszi el az ashramba, miután a szokásokhoz híven kopaszra nyírta a kis özvegy fejecskéjét. Ott a vadóc kislány felfedezi magának a szegényes épületet, ahol a napjait kábítószermámorban tengető, kérges szívű Madhumati uralma alatt élnek a megkeseredett középkorú nők és az idős néninék, akik már csak a szépre, az esküvőjük varázslatos napjára emlékeznek, ahol finomabbnál finomabb ételeket és süteményeket ettek.
Chuyia összebarátkozik a szépséges Kalyanival, aki noha özvegy, kénytelen prostituáltként dolgozni, hogy élelmet szerezzen az ashram többi lakójának, és ha éppen nem vele tölti a napját, akkor Kalyani kiskutyájával játszik.
Egyik nap Chuyia és Kalyani a Gangesz folyó partján hűsölnek, amikor a kiskutya elszalad - a kislány utána rohan, hogy elkapja. A szökevény ebet egy fiatal ügyvéd, Narayan csípi el és adja vissza Chuyia-nak, majd visszakíséri őket a partra, ahol megpillantja Kalyani-t - szerelem első látásra.
A csodálatosan fényképezett film és a varázslatos, hagyományos indiai kísérő zene tökéletes hangulatot teremt a romantikus szerelem megjelenítéséhez.
A tiltott kapcsolat mindent szabályt áthág. Narayan, aki Mahatma Gandhi híve, a hőséhez hasonlóan nem törődik az évszázados hagyományokkal és a fojtogató babonákkal, és minden vágya az, hogy feleségül vegye a kedvesét.
Ám a szerelem nem teljesedhet be Kalyani miatt, akit lelkiismeret-furdalás gyötör, amikor rájön, hogy a szerelme apja is az egykori kliensei közé tartozik. Bármennyire is szereti Narayant, tragikus döntést hoz.
Chuyia sorsa is rosszra fordul: nemcsak elveszíti a legjobb barátját, de Madhumati arra kényszeríti, hogy átvegye Kalyani szerepét és a teste eladásával szerezze meg az ashram fenntartásához szükséges pénzt.
Noha Kalyani és Narayan szerelme nem teljesedhet be, ennek a kapcsolatnak köszönhetően Chuyia megmenekül és új életet kezdhet.
Bár a film nem adja meg a modern néző által áhított boldog véget, mégis kötelező darab. Csodálatos képek, gyönyörű zene, apró utalásokból felépített sorsok, szenvedélyes érzelmek, amelyekre csupán egy-egy pillantás, egy mosoly vagy néhány szó utal.
Kalyani szerepében a hindu-lengyel származású kanadai színésznő, Lisa Ray látható, az ifjú ügyvédet pedig John Abraham indiai színész-modell alakítja.
|